Vizsgálatok
Általános képességmérés (2-5 éves korig)
Az általános képességmérés a gyermek gyógypedagógiai szempontú vizsgálata, amely az egyéni illetve csoportos fejlesztő foglalkozások, terápiák megkezdésének alapját képezi.
Az állapotfelmérés rendkívül fontos, hogy az esetleges elmaradást időben felismerjük, a komolyabb problémákat megelőzzük. A felmérés eredményei segítenek abban, hogy a gyermek igényeinek melyik csoportos foglalkozásunk felel meg leginkább, illetve mely esetekben szükséges egyénre szabott fejlesztő foglalkozás.
Mikor javasoljuk?
- 2 éves kortól minden gyermeknek megelőző jelleggel.
- Minden gyermeknek feltérképezni részképességeit, képességprofilját.
- Ha meg szeretné könnyíteni gyermekének az óvoda-iskola átmenetet.
- Amennyiben gyermeke túlzottan eleven, mozgékony, figyelmetlen, illetve az ellenkezője kedvetlen, fáradt, motiválatlan.
- Amikor gyermeke mozgásában elmaradást tapasztal. (pl. kimaradt mozgásfejlődési szakaszok vagy hibás a kivitelezésük, ügyetlen, koordinálatlan a mozgása, gyakran érik balesetek)
- Amikor gyermeke beszédében elmaradást tapasztal. (pl. beszédkésés, szegényes szókincs, nem tudja magát kifejezni, nem érti, amit mondanak neki)
- Ha gyermeke viselkedésében változást tapasztal (visszahúzódó, szorong – impulzív, agresszív).
- Beilleszkedési problémák, kapcsolatteremtési/ fenntartási nehézségek esetén.
- Ha úgy gondolja, gyermekének fejlesztésre lenne szüksége.
A felmérés menete:
Első lépés, hogy felveszünk a szülővel egy részletes anamnézist, melyben átbeszéljük a gyermek fejlődését a fogantatástól a jelen napig, valamint a legfontosabb fejlődési mérföldkövet (mozgásfejlődés, beszédfejlődés, értelmi fejlődés, szocializáció) időbeni áttekintése történik.
A következő lépésben a megfigyelés módszerét alkalmazva feltérképezzük a gyermek képességeit, készségeit, megfigyeljük a gyermek tevékenységét spontán játékhelyzetben. A megfigyelés fő területei:
- testi érettség, motoros képességek (nagymozgás, finommozgás, koordinációs képesség, egyensúly, tájékozódás, testséma)
- értelmi képességek (érzékelés- észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás)
- érzelmi, akarati képességek
- szocializációs képesség (énkép, szabálykövetés, társas kapcsolatok, stb.)
- anyanyelvi képesség (beszéd produkció, beszédértés, kifejezőképesség, stb.)
Amennyiben szükséges 3 éves kortól kiegészítő teszteket alkalmazunk. 5 éves kortól az általános képességmérés részét képezi a tesztekkel történő vizsgálat. Ilyen tesztek például a figyelemteszt, Bender, Difer, GOH-GMP, Frostig, Sindelar, Edtfeldt, stb.
Végül a felmérés eredményének szóbeli átbeszélése történik, illetve javaslattétel a gyermeknek megfelelő foglalkozásokra, fejlesztésre, esetleg további vizsgálatra. Természetesen a képességmérés része a szülőnek történő tanácsadás a gyermek otthoni nevelésével, fejlesztésével kapcsolatban, illetve az egyéni segítségnyújtás.
Az általános képességmérés időtartama: kb. 90-120 perc.
Komplex iskolaérettségi vizsgálat (5-7 éves korig)
A komplex iskolaérettségi vizsgálat azt a célt szolgálja, hogy segítséget nyújtson a szülőnek annak eldöntésében, hogy gyermeke az iskola megkezdéséhez szükséges tanulási készségek, képességek tekintetében jelenleg milyen szinten áll. Mind köztudott, az iskolaérettség meghatározásához a biológiai, pszichológiai és szocializációs tényezők egyaránt közrejátszanak. A biológiai érettség alatt a gyermek fiziológiás jellemzőit értjük, azaz a testmagasságát, testsúlyát. Ezeket a gyermekorvos vizsgálja. A többi terület feltérképezését célozza meg vizsgálatunk, melyet gyógypedagógus vagy fejlesztőpedagógus/ tanító kolléganőnk végez, szükség esetén pszichológus kolléganőnk bevonásával.
Ahhoz, hogy egy gyermek sikeresen vegye az akadályokat és az iskolakezdése gördülékeny és kudarcoktól mentes legyen az szükséges, hogy a tanulási részképességek, pszichés érettség, szociális érettség tekintetében megfelelő szinten álljon.
A vizsgálat fő területei:
• Mozgásállapot (nagymozgás, rugalmasság, egyensúly, keresztmozgások, koordináció, reflexmaradványok)
• Dominancia
• Téri relációk, testséma
• Szám- és mennyiségfogalom
• Figyelem
• Vizuomotoros koordináció (ábramásolás)
• Vizuális percepció (térirányok, formafelismerés, rész-egész, alak-háttér észlelés, Gestalt látás, vonalkövetés, stb.)
• Szerialitás
• Munkamemória
• Vizuális és auditív memória
• Főfogalom alá rendezés
• Szókincs
• Összefüggő beszéd
• Általános tájékozottság
• Különbség megfogalmazása, ellentétek
• Következtetés-gondolkodás
• Beszédhanghallás
• Nyelvtani szerkezetek
• Emberrajz, családrajz
Természetesen folyamatosan megfigyeli a vizsgálat alatt a szakember a gyermek reakciót, érzelmi viszonyulását, a feladattudat, feladattartás állapotát, az esetleges pótcselekvéseket, a gyermek motiválhatóságát, taníthatóságát, fáradékonyságát, stb.
A vizsgálat időtartama: 2,5-3 óra (közben szünet, szabad játék).
A vizsgálat végeztével rövid szóbeli tájékoztatást ad a szakember a szülőnek a vizsgálatról.
Ezután részletes írásos szakvélemény készül, melyet 15 napon belül megkap a szülő.
Tanulási képességek vizsgálata (7-12 éves korig)
A gyermekek iskolai teljesítményét sok minden befolyásolhatja.
Van olyan gyermek, aki:
• iskola teljesítménye elmarad az értelmi képességeihez mérten elvárhatótól,
• megfigyelhető teljesítményromlás,
• az első pillanattól kezdve gyengébb teljesítményt mutatnak
• egyes kultúrtechnika területén mutat alacsony teljesítményt (olvasás, helyesírás, számolás),
• nehezére esik egy helyben ülni, folyton izeg-mozog, kiesik a padból, piszkálja társait
• figyelme gyorsan terelődik, „álmodozik” órán, ezáltal folyton lemarad,
• motiválatlan, érdektelenség jellemzi,
• impulzív, türelmetlen, folyton beleszól a tanórába, indokolatlanul sokat kérdez,
• nem szeret iskolába járni, szomatikus tüneteket produkál (hasfájás, hányás, hasmenés, stb.)
Ha a szülő, vagy a gyermekkel foglalkozó pedagógus bármilyen problémát észlel a gyermek iskolai teljesítményével, viselkedésével kapcsolatban érdemes feltérképezni a háttérben meghúzódó okokat. Ugyanis minél előbb feltérképezzük a teljesítményromlás, vagy folyamatos alacsony teljesítmény, viselkedésváltozás okait, annál előbb tudunk a gyermeknek segítséget nyújtani, így elkerülhetőek a negatív és egyre súlyosbodó következmények.
Az esetek hátterében sokféle probléma állhat, ezek feltérképezésére, diagnosztizálására, valamint ezt követően a fejlesztésre, terápiás ellátásra gyógypedagógus kollégánk, szükség esetén pszichológus kollégánk bevonásával, team munkában dolgoznak.
A vizsgálat kiterjed a gyermek:
• fejlődéstörténetére (részletes anamnézis)
• tanuláshoz, iskolához való viszonyára
• tanulási szokásai, módszerei megismerésére
• tanuláshoz szükséges részképességek felmérésére
• olvasás, helyesírás, szövegértés, nyelvi kompetenciák vizsgálatára
• számolás, matematikai felmérésre
• figyelmének állapotára
• érzelmi-szociális készségek feltérképezésére
A vizsgálat időtartama: kb. 90-120 perc
A vizsgálatot szóbeli megbeszélés követi, mely során a szakember ismerteti a vizsgálati tapasztalatait, valamint javaslatot tesz a gyermek fejlesztésére, további vizsgálatok elvégzésére (részletes mozgásvizsgálat, GOH-GMP, pszichológiai felmérés, stb.), illetve tanácsadás keretében segíti az otthoni tanulást.
Logopédiai vizsgálat
Mozgásvizsgálat
Pszichológiai állapotfelmérés
A gyermekek, elsősorban az óvodáskorúak és kisiskolások, de sok esetben még a nagyobbak sem képesek megfelelően jelezni, kommunikálni felénk a különböző testi és lelki szükségleteiket, problémáikat. Ezekre különböző indirekt módokon próbálják meg felhívni a figyelmünket. Ilyenek lehetnek a viselkedésváltozások, teljesítményromlás, különböző magatartási problémák, agresszivitás, iskolai nehézségek, különböző szabályozási zavarok, stb. Ezek hátterében sokféle probléma meghúzódhat (pl. szorongás, trauma, kognitív gyengeség), melyek feltérképezésére 3 alkalommal találkoznak pszichológus kolléganőnkkel.
Az első alkalom előtt: szülőkonzultáció (gyermek fejlődésének átbeszélése, családdinamika, konkrét probléma/ tünet részletes átbeszélése, amellyel a szülő a szakemberhez fordul)
Az első és második alkalom: gyermek állapotának felmérése különböző diagnosztikus eszközök alkalmazásával.
A második alkalom végén szóbeli tájékoztatást ad a pszichológus kolléganő a felmérés eredményéről, a további vizsgálatok szükségességéről, valamint a gyermekkel való foglalkozás/ terápia megkezdéséről, annak tervezéséről.
Lehetőség van komplex vizsgálatot kérni, mely magába foglalja a pszichológiai, gyógypedagógiai és mozgásvizsgálatot. Így team munkában együtt dolgoznak a szakemberek a gyermek minél komplexebb és hatékonyabb ellátása érdekében.
A pszichológiai állapotfelmérés időtartama: 2 x 60 perc
A pszichológiai állapotfelmérést minden esetben szülőkonzultáció előzi meg!
Korai fejlesztés
A gyerek pár hónapos korától gyógytornász kolléganőnk várja a koraszülött, eltérő/sérült mozgásfejlődésű, ortopédiai vagy neurológiai problémákkal küzdő gyermekeket és szüleiket állapotfelmérésre, majd egyénre szabott mozgásfejlesztésre, tanácsadásra.
A korai fejlesztés lényege, hogy minél korábban kezdjük meg a gyermekek támogatását a fejlődés különböző területein. A koraszülött, az ikerbabák, a kis súllyal született csecsemők fejlődésének folyamatos nyomon követése elengedhetetlen a későbbi problémák megelőzése szempontjából. Hatalmas jelentősége van a preventív ellátásnak, azaz a megelőzésnek is, így azok a szülők, akik bizonytalanok gyermekük fejlődési ütemét illetően, bátran fordulhatnak a Varázsdoboz Fejlesztő Központ szakembereihez.
Amivel hozzánk fordulhatnak:
- mozgásfejlődésben elmaradás
- eltérő/sérült mozgásfejlődés
- ortopédiai probléma (ferdenyak, csípőízületi kötöttség)
- neurológiai probléma (izomtónus eloszlási zavar, hypotónia, feszes izomzat)
- koraszülött utánkövetés
- ikerterhesség utánkövetés
- prevenció (megelőzés)
Gyógypedagógia
Komplex gyógypedagógiai fejlesztés / terápia
Hiszünk a komplex szemlélet erejében, ezért a különféle szakterületek együttműködésében, team munkában dolgozunk. Így az egymástól független munkafolyamatokon belül is bármikor lehetőség van pszichológus, mozgásterapeuta, gyógytornász kollégánk bevonására.
Az alábbi problémákkal tudnak hozzánk fordulni:
- beszédfejlődés: 2,5-3 évesen nem beszél, szó elejét vagy végét mondja, kevés szót mond, nem beszél mondatokban, beszéde érthetetlen, szókincse korlátozott
- mozgásfejlődés: a mozgásfejlődésben kimaradtak szakaszok, sok baleset éri, csetlik-botlik, egyensúlyi és/vagy koordinációs problémái vannak, fejletlen finommotoros képesség (görcsös kezek, gyenge fogás, kiesik minden a kezéből), kialakulatlan dominancia
- beszédértés, -észlelés problémák: nem érti, amit mondanak neki, nem követ utasítást, nem figyel a nevére, nem a kérdésre válaszol, nem szereti a mesét, nyelvtanilag helytelen a beszéde
- részképesség probléma/zavar: az alapképességek egyes részterületeinek zavarai, például olvasás, helyesírás, számolás, orientáció, észlelés, emlékezet, stb. zavara
- szenzoros feldolgozás, szenzoros integrációs problémák: nem szereti a testi érintést vagy túlságosan is, fogdossa társait; nem szereti, ha koszos a keze; érzékeny a zajokra, szagokra; egyensúlyészlelése elégtelen (forgás közben nem szédül, nincs veszélyérzete) vagy túlzott (nem mer felugrani a földről, nem szereti a hintázást, vagy ha ringatják), folyamatosan jár keze-lába, nyugtalan
- figyelmi problémák
- hiperaktív tünetek
- impulzív tünetek
- tanulási nehézségek: motiválatlan, figyelmetlen, rövid ideig képes koncentrálni, gyorsan elveszti a fonalat, gyorsan elfelejt mindent, nem tud verset tanulni, lassú munkatempó jellemző, folyton lemarad, nehézségek az olvasás, írás, számolás terén, jobb-bal differenciálás, tájékozódás síkban, térben, időben gyenge szintű, kialakulatlan testséma, testtudat
- beilleszkedési, magatartási problémák: elszigeteltség, kapcsolatteremtési, -tartási nehézségek, túlzott alkalmazkodás, a belátás hiánya, agresszivitás
- ADHD tünetegyüttes (hiperaktivitás, impulzivitás, figyelemzavar)
- Autizmus spektrumzavar tüneteinek enyhítése
- Viselkedésváltozás: visszahúzódóvá vagy ellenkezőleg, indulatossá, ellenségessé, agresszívvá válás.
A fejlesztés időtartama: alkalmanként 45-50 perc
A fejlesztés formája: egyéni, páros vagy kiscsoportos (3-4 gyerek)
Autizmus specifikus fejlesztés
Logopédia
Mozgásfejlesztés
Szenzomotoros torna
Az óvodáskorú gyermekek esetében a mozgás és a játék a fő tevékenységük. Ez nem véletlen, hiszen sokáig a mozgáson keresztül vagy azzal szoros összefüggésben fejlődnek, a mozgás által szereznek tapasztalatokat, tanulnak. Ebben az életkorban jelentkező tünetek, zavarok hátterében a legtöbbször idegrendszeri éretlenség áll. Ha a gyermek lassabban fejlődik, vagy az idegrendszer érésében jelentős késés tapasztalható, akkor alkalmazzuk a szenzomotoros tornát, mint olyan speciális módszert, amely a csecsemőkori mozgásmintáktól indulva, a csecsemőkori reflexeken át a mozgáskoordináció, finommozgások, izomtónus, ritmus, és különböző kognitív területek (észlelés, figyelem, emlékezet) fejlesztésével járul hozzá az idegrendszer megfelelő érésének elősegítéséhez.
Kiemelt terület az érzékelés- észlelés, valamint a szenzoros integráció fejlesztése. A gyermekek születésüktől kezdve, sőt már az anyaméhben is, érzékelés útján gyűjtenek tapasztalatokat, tanulnak. Az érzékelés nem más, mint a környezet ingereinek érzékszerveinken keresztül történő felvétele. Látás, hallás, szaglás, ízlelés, tapintás és proprioceptív érzékelés útján felvett információkból alkotunk képet a környező világról, objektív valóságról. Az érzékeléshez szorosan kapcsolódik az észlelés folyamata, mely a begyűjtött információkhoz tapasztalatokat társít, jelentést kapcsol, így összeköti a külső világot a belső világunkkal, tudatossá válik. Ez a folyamat az alapja a megismerő funkcióknak, hatással van viselkedésükre, gondolkodásukra, így az egész személyiségre.
A mozgásfejlesztés megkezdését minden esetben állapotfelmérés előzi meg, mely alapján történik a fejlesztési terv elkészítése.
A fejlesztő torna egyéni vagy kiscsoportos formában zajlik, figyelembe véve a gyermekek egyéni sajátosságait, szükségleteit. Irányított mozgásfejlesztés által nem csak a nagymozgások, hanem valamennyi motoros képesség (finommozgás, koordináció, mozgásszabályozás, stb.), valamint a kognitív, érzelmi-akarati, szociális terület is fejlődik.
Kiemelt célunk – a konkrét tünetek enyhítésén túl – a preventív ellátás. A szülők számára sokszor nem egyértelműek a tünetek, vagy számukra azok rejtve maradnak. Viszont sok esetben az idegrendszeri éretlenség az állapotfelmérés során gyorsan meghatározható, így annak hatékony kezelése csökkenti a későbbi tanulási problémák, zavarok kialakulásának lehetőségét, valamint hozzájárul a sikeres iskolai teljesítéshez.
DSZIT terápia
Pszichológia
Egyéni pszichológiai ellátás
A gyermekek egyéni pszichológiai ellátását minden esetben egy pszichológiai állapotfelmérés előzi meg.
Az állapotfelmérés során a pszichológus szülőkonzultáció keretében átbeszéli a szülőkkel a felmerülő problémákat, és a gyermek fejlődéstörténetét. Ez már sok esetben elég arra, hogy körvonalazódjanak a probléma gyökerei, hiszen a pszichológus vezetésével felszínre tudnak kerülni a mélyebben rejlő, problémát okozó tényezők is. A szülőkonzultációt a gyermekkel történő találkozások, megfigyelések és vizsgálatok követik, amelyeket egy megbeszélés, konzultáció zár le. Előfordul, hogy önmagában a felmérés, megfigyelés, szülőkonzultáció is elegendő, mert a közös gondolkodás során felszínre kerülő problémákat a szülők is felismerik és tanácsadással a helyzet korrigálható, így nincs szükség terápiás ellátásra.
Abban az esetben, ha a szülők és a pszichológus úgy ítéli meg, hogy szükséges a pszichológiai ellátás és konzultáció, akkor megkezdődhet a gyermekkel és a szülőkkel történő közös munka.
Az egyéni találkozók során általában játékok, mesék, bábok, rajzos feladatok segítségével teremt a pszichológus egy olyan kellemes és biztonságos légkört, amelyben a gyermek önmaga lehet, elvárásoktól és szabályoktól mentesen kibontakozhat személyisége. Szabadon és következmények nélkül kerülhetnek felszínre elfojtott érzelmei, belső feszültségei, akár deviáns viselkedései, amelyeket a szakember kellő nyitottsággal, elfogadással kezel, azokra reagál. Ez egy interaktív folyamat, melyben a szakember elfogadja és befogadja a gyermek érzéseit, megnyilvánulását, majd azt konstruktív módon visszatükrözi a gyermek felé. Ebben a helyzetben a gyermek próbálgathatja viselkedését mindenféle súlyos következmény nélkül, nem úgy, mint sokszor a való életben. Az egyéni alkalmak során megküzdési stratégiákat, relaxációs technikát tanít a gyermeknek. A gyermek és a szakember kialakít egy „közös nyelvet”, melyen keresztül kommunikálnak, a közös tevékenységeken, a játékon, a beszélgetésen keresztül jutnak el a tüneteket okozó elakadások és belső feszültségek oldásához, a szorongás enyhüléséhez.
Természetesen az egyéni munka mellett nagy hangsúlyt fektetünk a szülőkkel, családdal történő rendszeres konzultációkra is. Az együttműködés keretein belül a pszichológus tanácsokkal látja el a szülőket a fejlődés szempontú otthoni környezet legoptimálisabb kialakítására.
Egyéni találkozók időtartama: 50 perc
Szülőkonzultáció, tanácsadás
A gyermekek egyéni pszichológiai ellátását minden esetben egy pszichológiai állapotfelmérés előzi meg.
Az állapotfelmérés során a pszichológus szülőkonzultáció keretében átbeszéli a szülőkkel a felmerülő problémákat, és a gyermek fejlődéstörténetét. Ez már sok esetben elég arra, hogy körvonalazódjanak a probléma gyökerei, hiszen a pszichológus vezetésével felszínre tudnak kerülni a mélyebben rejlő, problémát okozó tényezők is. A szülőkonzultációt a gyermekkel történő találkozások, megfigyelések és vizsgálatok követik, amelyeket egy megbeszélés, konzultáció zár le. Előfordul, hogy önmagában a felmérés, megfigyelés, szülőkonzultáció is elegendő, mert a közös gondolkodás során felszínre kerülő problémákat a szülők is felismerik és tanácsadással a helyzet korrigálható, így nincs szükség terápiás ellátásra.
Abban az esetben, ha a szülők és a pszichológus úgy ítéli meg, hogy szükséges a pszichológiai ellátás és konzultáció, akkor megkezdődhet a gyermekkel és a szülőkkel történő közös munka.
Az egyéni találkozók során általában játékok, mesék, bábok, rajzos feladatok segítségével teremt a pszichológus egy olyan kellemes és biztonságos légkört, amelyben a gyermek önmaga lehet, elvárásoktól és szabályoktól mentesen kibontakozhat személyisége. Szabadon és következmények nélkül kerülhetnek felszínre elfojtott érzelmei, belső feszültségei, akár deviáns viselkedései, amelyeket a szakember kellő nyitottsággal, elfogadással kezel, azokra reagál. Ez egy interaktív folyamat, melyben a szakember elfogadja és befogadja a gyermek érzéseit, megnyilvánulását, majd azt konstruktív módon visszatükrözi a gyermek felé. Ebben a helyzetben a gyermek próbálgathatja viselkedését mindenféle súlyos következmény nélkül, nem úgy, mint sokszor a való életben. Az egyéni alkalmak során megküzdési stratégiákat, relaxációs technikát tanít a gyermeknek. A gyermek és a szakember kialakít egy „közös nyelvet”, melyen keresztül kommunikálnak, a közös tevékenységeken, a játékon, a beszélgetésen keresztül jutnak el a tüneteket okozó elakadások és belső feszültségek oldásához, a szorongás enyhüléséhez.
Természetesen az egyéni munka mellett nagy hangsúly fektetünk a szülőkkel, családdal történő rendszeres konzultációkra is. Az együttműködés keretein belül a pszichológus tanácsokkal látja el a szülőket a fejlődés szempontú otthoni környezetlegoptimálisabb kialakítására.
Egyéni találkozók időtartama: 50 perc
Szülőkonzultáció, tanácsadás időtartama: 60 perc
Képes vagyok rá! Csoport ovisoknak
Képes vagyok rá! csoportunkba, olyan 5-6 éves gyermekeket várunk, akik az óvodában is visszahúzódóak, nehezen viselik a változásokat, nehezen alkalmazkodnak új emberekhez,helyzetekhez, valamint a társaikkal nehezen alakítanak ki kapcsolatokat. Az óvodai beilleszkedésük nehezített, magatartási és tanulási nehézséggel, zavarral küzdenek.
Ha szeretné megkönnyíteni gyermekének az iskolakezdést és felvértezni azokkal a szociális készségekkel, relaxációs technikákkal, amelyek segítik az új környezetbe való beilleszkedést, hozzájárulnak a megfelelő megküzdési stratégiák kialakításához, valamint a hatékonyabb tanuláshoz, akkor szeretettel várjuk az induló csoportunkba.
A csoportot pszichológus és gyógypedagógus vezeti, ezáltal hozzájárul mind a pszichés, mind a pedagógiai szempontú iskolaérettség eléréséhez. 10 alkalom alatt olyan gyakorlati tudásra tesz szert a gyermek, amelyet hatékonyan tud beépíteni a mindennapi és az iskolai életbe.
A 10 alkalom felépítése:
- Közös játékon keresztül ismerkedés a társas helyzetekkel
- Közös játékokon és feladatokon keresztül a társas szabályok, szerepek megismerése
- Kapcsolatok kialakítása és fenntartása, konfliktuskezelési technikák
- Figyelem- és memóriafejlesztő technikák
- Tanulási motiváció, optimális környezet kialakítása
- Teljesítményszorongás oldása, relaxációs technikák
- Nagymozgás és kooperatív játékok
- Grafomotoros fejlesztés és rejtvények
- Matematikai készségfejlesztés és ismerkedés a programozással
- Közös játék keretében felelevenítjük a tanultakat
A program indulását megelőzi egy tájékoztató, amelyen a szülőkkel történő beszélgetés alapján már képet kapunk a gyermekekről. A lezárást követően pedig egyénileg adunk visszajelzést arra vonatkozóan, hogy milyen volt a gyermek bevonódása, együttműködése, kooperációja, hogyan viszonyult a különböző társas helyzetekhez. Mennyire tudta beépíteni a tanultakat, és mennyire sikeresen valósult meg a képességfejlesztés, az iskolára felkészítés. Természetesen további segítséget nyújtunk, ha a szülő kéri és a gyermek pszichés, szociális érettségének és a tanulási képességek szempontjából indokolt a további fejlesztés.
A Program időtartama: 10 x 90 perc
A Program létszáma: 4-6 fő
Szociális készségfejlesztő tréning kisiskolásoknak
Szociális készségfejlesztő csoportjainkba várjuk azokat a gyermekeket, akik:
• visszahúzódóak,
• félénkek,
• esetleg osztályközösségükben perifériára kerültek,
• nehezen barátkoznak,
• nehezebben vonódnak be közös tevékenységbe, játékba.
A tréning 5 alkalmas, a gyermekek a csoportban beszélgetések, közös játék illetve közös feladatok megoldása révén ismerkedhetnek meg a társas helyzetekkel, szerepekkel, a szabályok fontosságával, a kapcsolatok kialakításának és fenntartásának lépéseivel, valamint konfliktuskezelési technikákkal is.
A foglalkozásokat pszichológus vezeti.
A csoportos foglalkozásokat egyéni találkozás előzi meg a gyermekekkel és szüleikkel.
A csoportok létszáma: 4-6 fő.
A tréning ára tartalmazza az 5 alkalmas készségfejlesztést, valamint a szülővel és a gyermekkel történő egyéni találkozást is. A csoport lezárását követően egyéni konzultációs lehetőséget, visszajelzést biztosítunk.
Mesecsoport ovisoknak
Érzelemkalauz kisiskolásoknak
Szülőcsoport
Testvércsoport
Fejlesztő foglakozások
Ringató
Bábos mesekuckó
Beszédindító foglakozás
Komplex iskola-előkészítő foglalkozás
Minden gyermek életében az egyik legnehezebb élethelyzet az óvoda-iskola átmenet. Szülőként sokszor tanácstalanok vagyunk, hogy vajon készen áll-e gyermekünk az iskolára? Vajon sikeresen veszi majd az akadályokat? Hogyan tudok neki a legjobban segíteni?
Ennek a gondolatnak a továbbvitele céljából hoztuk létre ezt a kiscsoportos komplex foglalkozásunkat elsősorban 5-7 év közötti gyermekek számára. Ez a foglalkozás lehetőséget nyújt arra, hogy játékon és mozgáson keresztül fejlesszük a gyermekek azon képességeit, készségeit, amelyek az iskola megkezdéséhez kiváltképpen szükségesek. Ilyen területek a megfelelő mozgáskoordináció, nagymozgások, vizuomotoros koordináció, finommozgások, helyes ceruzafogás, tájékozódás, jobb-bal differenciálás, szerialitás, kognitív képességek (gondolkodás, emlékezet, figyelem, problémamegoldás), vizuális és auditív észlelés, szám- és mennyiségfogalom, beszédértés- észlelés, összefüggő beszéd, szókincs, megfelelő érzelmi és szociális érettség.
A foglalkozás teljes egészében játékos formában zajlik, feladatlapokkal kiegészítve. A rajzolás, festés, kézműveskedés is szerves része, amely hozzájárul a kezek ügyesítéséhez, és a kreativitás, fantázia kiéléséhez.
Az óvodai foglalkozással szemben a csoport kis létszámából adódóan (5-6 gyermek) lehetőség nyílik, hogy minden gyermeket az egyéni szükségleteinek figyelembevételével segítsük, támogassuk annak érdekében, hogy az iskolában magabiztosabb és eredményesebb legyen!
A foglalkozás időtartama: 90 perc
Mesevarázs- Komplex képességfejlesztés BTMN-es gyermekeknek
A Mesevarázs egy kifejezetten beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézséggel küzdő gyermekeknek készült, hiánypótló komplex képességfejlesztő program.
Egy olyan pozitív szemléletű program kidolgozása volt az elsődleges célunk, ahol a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek egy biztonságos, szeretetteljes és elfogadó légkörben az erősségeikre építve tudnak fejlődni. Ennek a fejlesztő hatásnak az elérése érdekében a mesék varázslatos világát hívjuk segítségül. A mese minden gyermekkort átsző, általuk tanuljuk meg indirekt módon feloldani belső feszültségeinket, megtanuljuk mi a jó és mi a rossz, hogy miért jó jónak lenni, és hogy mindig van lehetőség az embernek a sorsán alakítani, megváltoztatni.
A BTMN-es gyermekek esetében a különböző problémák a tanulási képességek fejletlenségében, részképesség-gyengeségben, lelki okokban erednek. Ezek okozzák az iskolában a gyengébb teljesítményt, a lassabb munkatempót, figyelmi, magatartási problémákat, tantárgyi nehézségeket, ezek következtében pedig a folyamatos kudarcélményeket, a társas kapcsolatok nehezítettségét, kiközösítést és súlyosabb esetben a deviáns viselkedést, pszichoszomatikus tüneteket, valamint akár az iskolakerülés jelenségét is. Ez a folyamat visszafordítható, megállítható, korrigálható!
Amit a Mesevarázs – Komplex képességfejlesztő program nyújtani tud:
• elfogadó, szeretetteljes légkörben a gyermek személyiségének komplex támogatása
• érzelmi biztonság megteremtése által az önfeledt tanulás élménye
• szóbeli kommunikáció és megnyilvánulás elősegítése, ezáltal önbizalom növelése
• tanulási képességek fejlesztése játékosan
• anyanyelvi kompetencia érzés erősítése
• a mesék érzelmi hatására építve a szöveg megértés fejlesztése
• szövegalkotás, reprodukálás fejlesztése
• figyelem, emlékezet fejlesztése
• a mesék pozitív hatása képzelet, fantázia alakulására
• mesék nyelvezete szimbólumokkal teli, ezáltal könnyebb a gyermeknek azonosulni a feldolgozandó szöveggel
• mesefeldolgozás kooperatív technikával
• együttműködést, társas kapcsolatok alakulását pozitívan befolyásolja
• mozgás, vizualitás segítségül hívása (pl. bábkészítés, jelenetek eljátszása, lerajzolása)
A Mesevarázs időtartama: 90 perc
Tanulástechnika tréning
A tanulástechnikai tréning csoportokra olyan gyermekeket várunk, akik tanulási nehézségekkel küzdenek, valamint szeretnének hatékonyabb tanulási módszereket elsajátítani.
Elsődleges célunk a tanuláshoz szükséges készségek, képességek javítása, ötletek adás. A tréning során a gyermekek interaktívan részt vesznek a közös munkában, saját tapasztalataikat, ötleteiket is megoszthatják. A 8 alkalom során az alábbi területekkel foglalkozunk:
• tanulási motiváció növelése
• teljesítményszorongás csökkentése
• figyelem valamint memóriafejlesztő technikák tanítása
• új tanulási stratégiák kialakítása
• szövegértési feladatok gyakorlása
• hatékony vázlatkészítés, jegyzetelés segítése
• hatékony problémamegoldás fejlesztése
• a tanuláshoz szükséges optimális fizikai körülmények kialakítása.
A tréning 8 alkalmas, a foglalkozások 90 percesek.
A foglalkozásokat pszichológus és gyógypedagógus vezeti.
A csoportok létszáma 4-6 fő.
Külön csoportot indítunk az általános iskola alsó (3-4. osztály) és felső tagozata (5-6. osztály) számára.